Bleskové šetření k eNeschopence: Řada zaměstnavatelů má v prvních dnech problémy s eNeschopenkami

Problémy se spuštěním eNeschopenek v prvních dnech hlásí kromě lékařů i někteří zaměstnavatelé. Hospodářská komora nejčastěji eviduje špatné zkušenosti zaměstnavatelů se vstupem na ePortál ČSSZ. Některé firmy si ale stěžují i na to, že nedostávají automatickou notifikaci nebo informace o eNeschopenkách přes kanál VREP (APEP), přestože si přes něj komunikaci s ČSSZ dohodly.

 „Proto mne překvapuje, že ministryně práce a sociálních věcí první pracovní den v lednu pořádá tiskovou konferenci, na které se slávou oznamuje, že e-neschopenky fungují skvěle a stanou se dle jejích slov miláčkem lékařů, ale zaměstnavatelů ani lékařů se se na jejich zkušenosti se systémem eNeschopenek ani nezeptala,“ uvedl předseda Sekce zdravotnictví a sociálních služeb Hospodářské komory Ivo Hlaváč s tím, že na Hospodářskou komoru se kvůli nefunkčnosti systému hned první pracovní dny v lednu obraceli jak zaměstnavatelé, tak i samotní soukromí lékaři, které Hospodářská komora zastřešuje.

Navzdory tomu, že většina zaměstnavatelů zatím praktickou zkušenost s fungováním eNeschopenek nemá, protože v prvních lednových dnech neevidovali zaměstnance v dočasné pracovní neschopnosti, a řada firem hlásí i dobrou zkušenost s fungováním eNeschopenek, asi pětina firem v rámci ankety uvedla, že má potíže například se vstupem na ePortál ČSSZ.

 Firmy si ale stěžují i na to, že nedostávají automatickou notifikaci nebo na to, že nedostávají informace o eNeschopenkách přes kanál VREP (APEP), přestože si přes něj komunikaci s ČSSZ dohodly. Přibližně každá osmá firma dodala, že informace dostává jen od samotných nemocných zaměstnanců stejně jako před spuštěním eNeschopenek.

Bleskové šetření k eNeschopence proběhlo od 6. do 13. ledna, odpovědělo celkem 107 firem různých velikostí, od mikro po velké firmy ze všech krajů ČR.